KURBANLIK ANNENİN BOĞAZLANMASININ YAVRUYA ETKİSİ

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

KURBANLIK ANNENİN BOĞAZLANMASININ YAVRUYA ETKİSİ

Mesaj  Hasan Bir Perş. Kas. 27, 2008 12:39 am

Kurbanlık Annenin Boğazlanmasının Yavruya Etkisi:

1-Anne, kesilmeden önce onu ölü olarak düşürürse bu cenin ittifakla yenilmez.

2-Kesilmeden önce anne onu diri olarak doğursa bu hayvan kesilmedikçe yenmez.

3-Kesimden sonra canlı olarak doğursa ve canlı iken kesilirse yenilir. Canlı iken kesilmezse ve ölürse meyte olur, yenmez.

Malikîlerden gelen zaif bir rivayette ise onun kesilmesinin annesinin kesilmesiyle gerçekleştiğidir.

4-Kesimden sonra yavrunun ölü olarak doğması hususunda fakihler arasında ihtilâf vardır.

a-Ebu Hanife, Züfer, Hasan b. Ziyad, annesinin kesilmesi ile bu şekildeki cenin yenilmez demişlerdir.

Böyle bir durumda cenin annesine tabi olmaz. Çünkü annenin kesilmesinden onun sonra hayatta kalması tasavvur edilebileceğinden yenilebilmesinin helal olabilmesi için ayrıca onun da kesilmesi gerekir. Annesinin kesilmesiyle bu hayvan kesilmeden helal olmaz. Kesimden maksat kanı etten ayırmaktır. Dolayısıyla bu durumda cenin, anneye tabi olmaz.

b-Ebu Yusuf –Muhammed ve fakihlerin cumhuru, cenin annesinin kesilmesi ile ölü olarak çıkarsa veya karnında ölü bulunursa yenilmesi helaldir demişlerdir.

c-Malikîlere göre, ceninin yaratılışının tamamlanması ve tüyünün bitmiş olması şartı aranır. Çünkü Ka’b b. Malik şöyle demiştir:

“Resülüllah’ın ashabı, ceninin tüyü bittiği takdirde annesinin kesilmesi onunda kesilmesidir, derlerdi”

d-Şafiîler ve Hanbelîler, tüyü bitmiş olsun olmasın ölü cenini yemeyi caiz görmüşlerdir. Çünkü İbn Mübarek, İbn Ebi Leyladan şöyle dediğini rivayet etmektedir: “Resulullah buyurdu ki: Annesinin kesilmesi cenininde kesilmesi demektir, tüyü ister bitmiş olsun ister bitmemiş olsun .” Bunun caiz olduğuna dair cumhurun delili ise şu hasen hadistir. “Annesinin kesilmesi cenininde kesilmesidir.”[1]

“Ceninin kesilmesi annenin kesilmesidir” hadisinden maksat ise benzetmedir, yani onun kesilmesi gibi kesilir, demektir. Bu hadis, annesinin kesilmesiyle yetinilmesinin gereğine delil değildir. Kısaca ölü cenin Hanefîlere göre tüyü bitmiş olsun veya olmasın (yaratılışı tamamlanmış olsun veya olmasın) yenilmez.



Kurbanlıkların Sütlerine, yünlerine, kurbanların etlerine dair hükümler:

Kurbanlık hayvanın kesim öncesinde sütünden ve yününden yararlanmak tasvib edilmemiştir. Eğer yararlanılmış ise bedelin sadaka olarak verilmesi uygundur. Vermez de kendisi istifade ederse haram olmaz.

Kurbanlık hayvanın sütünden yararlanmak, etini veya postunu satıp parasını almak veya demirbaş olmayacak bir şeyle değiştirmek mekruhtur.

Kurbanlık hayvanın postu hayır kurumlarına veya fakire verilebileceği gibi seccade veya sofra gibi evde kullanılacak eşya yapılabilir. Satıp parasını almak mekruhtur.

Kurbanlık hayvan kesilmeden önce doğursa en uygun olanı canlı olarak tasadduk edilebileceği gibi satılırsa, parasını sadaka olarak vermektir. Kendi yararına canlı olarak veya satıp parasını kullanması, sütünü bizzat kullanması meselesinde olduğu gibi hoş karşılanmamıştır. Bu şekildeki bir yavrunun annesiyle beraber kesilmesi gerektiğini söyleyenlerde vardır.

Kurban etinin taksimi yapılacaksa en iyisi bir kısmını ev halkına, bir kısmını fakirlere, bir kısmını da kurban kessin veya kesmesin Müslüman olsun olmasın dost ve komşulara dağıtılmasıdır. Hane halkı kalabalık olan kişi, dışarıya dağıtmadan kendi evinde tüketmesi de caizdir.

Kurban kesimi ve kesimden sonraki hususlara özellikle dikkat edilmelidir. Müslüman barış adamıdır. Bu barış ve sükûn, bütün canlılara uygulanmalıdır. Kurbanlık hayvanı kesime götürürken ite kaka, döverek, söverek götürmek (Müslüman olmak bir yana), insana yakışmayan bir davranıştır. Kesim işlemi veya etin taksimi bittiğinde o mahallin temiz bırakılmasına özen gösterilmelidir. Hiç kimsenin, ibadet yaparken başkalarını İslamdan soğutmaya, İslamı olduğundan farklı göstermeye hakkı yoktur. Kesim temizliğinin iyice yapılması, dışarıda hiçbir parçanın bırakılmaması gerekmektedir. Bu husus hem kurbanlık hayvana hem insanlara ve diğer canlılara gösterilmesi gereken saygının gereğidir. Çevre kirliliği meydana getirerek ve Müslümanların imajını olumsuz etkilemek suretiyle kurban kesme ecrini azaltmamak gerekmektedir.

Hasan KARAGÜZEL












[1] Bu hadis 11 sahabeden rivayet edilmştir. Nasbur Raye I. 189, Neylül Evtar VIII. 144
avatar
Hasan
Admin

Mesaj Sayısı : 73
Kayıt tarihi : 21/08/08
Yaş : 65

Kullanıcı profilini gör http://asil-islam.hareketforum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz